Sprookjesachtig

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

Sprookjesachtig

Berichtdoor Teddybeer » ma 20 nov 2017, 22:17

Hoi hoi,

Na lange tijd ben ik er weer. Ik heb een aantal dromen gehad die ik nog steeds zou willen begrijpen. Laat ik met de laatste droom beginnen.

Ik droomde vandaag over een sprookjesachtig/paradijselijk bos waarvan ik in mijn droom vermoedde dat dat ergens in Brazilië of ergens anders in Zuid Amerika moest zijn. Het was er niet heel heet, ook niet fris en ik kwam na lang verdwaald te zijn in een enorm mooi groot groen bos met veel mooi groen mos en dat bos lag aan een azuurblauwe zee.

De golven waren hoog als ik vanaf de grond even naar boven zweefde als een vogel, maar als ik landde op de grond stond ik weer op mooie groene paden met mos bedekt, maar op die paden waren ook plassen van hetzelfde azuurblauwe zeewater, welke ik "laguneblauw" noemde, en ook de wateren op de berg die ik zag ook "lagune" noemde in plaats van berg met water. De kinderen zeiden me "Dat heet niet zo, lagune" waar ze wel gelijk in hadden, maar ik noemde het zo. Toch was de grond niet zompig, ondanks het water. Het was te vergelijken met solide harde zandpaadjes maar toch liep het zacht wegens dat gras en mos.

Toen ik lokale bewoners van dat land tegenkwam, een jongen en een meisje toen ik verdwaald was die argwaan kregen van mij nadat ik vroeg in welk land ik eigenlijk was beland. Omdat ze wisten dat ik daar niet vandaan kwam, verdachtten ze me dat ik een camera'tje bij me had om te filmen, wat daar niet mocht. Ik probeerde ze te overtuigen dat ik echt geen cameraatje bij me had, en dat was ook zo, en dat de enige camera's die ik bij me had mijn eigen ogen waren om alles in me op te nemen. Ze keken zelfs in de huid van m'n voorhoofd of daar geen cameraatje zat verstopt.

Uiteindelijk werd ik door iemand die ik vlak daarvoor had ontmoet, een lokale persoonlijke gids die me opzocht, bevrijdt van de 2 kinderen en met veel tranen en emotie welke de kinderen ook door hadden, om te laten blijken dat ik echt eerlijk was. Ik kon echter nooit echt helemaal goed zien wie die gids was, wel een mannelijk iemand. Hij wist de twee kinderen te overtuigen dat ik verder mocht en boven op een andere berg, met dat pad waar ik werd tegengehouden nog in zicht en hoger dan vele andere bergen, kwam ik in een leuk gebouwtje waar men ineens een liedje begonnen te zingen,samen met de gids die op de gitaar speelde, om troost te zoeken en broederlijk te worden, zelfs met de 2 kinderen die me eerst tegenhielden.
Ook was er een bejaarde mevrouw in een rolstoel die er blijkbaar woonde en het enorm leuk vond dat we dat liedje speelden en het nara haar zin had, en we nodigden mensen en dieren uit die lager op het pad op bankjes zaten (ook de dieren) om ook naar boven te komen en mee te zingen. Sommigen kwamen, anderen niet waaronder het stel dat me tegenhield maar het later best oké leken te vinden dat ik er was. Sommige dieren werden bij aankomst ineens mega groot, het was echt een soort "Never Ending Story"achtige droom, alsmede het landschap en het water. De dieren zagen er bij aankomst ook uit als "Never Ending Story" achtige creatie's.

Het liedje dat we speelden en zongen, ken ik ergens van, maar in het echt bestaat dat liedje volgens mij niet eens. Het leek wel een déjà vu, maar ik weet helemaal niet van waar? En ik had de droom van dat bos en dat water pas geleden ook al gehad, zij het toen anders verliep en ik in mijn eentje was, behalve volgens mij met die gids, maar dat weet ik niet zeker meer. Het leek vandaag wel een vervolgdroom van pas geleden.

Ik wilde er niet meer weg, maar werd helaas wakker. Het liedje probeerde ik te onthouden, maar dat lukte maar half. Ik wilde het op een geluidsmemootje opnemen, maar ben het liedje nu helemaal kwijt.

Ik hoop dat deze droom me vaker overkomt, en ben benieuwd wat deze mooie droom betekent. Ik droom de laatste tijd veel waar ook water in voor komt. Die andere dromen (2 stuks) heb ik opgeschreven in mijn telefoon, omdat ik mijn computer een paar weken heb moeten missen. Die komen later.
Teddybeer

Re: Sprookjesachtig

Berichtdoor Sheherazade » di 21 nov 2017, 00:25

Het is een sprookje.
Een paradijs vol mooie belevingen, maar niet erg realistisch.
Je zweeft letterlijk.
Het lijkt op de andere wereld waar alles mooi en goed is en je mist elk conflict of hindernis.
Dat is altijd verdacht. Er zit gewoon geen plot in. het paradijs/hemel komt hierna, zou ik roepen.

Niet alles is rozengeur en maneschijn, want merkwaardig genoeg is er een oudere vrouw in een rolstoel.
De tijd als oude vrouw met het rad van de tijd en de levensfasen/seizoenen op de zonnewagen?
De kinderen horen als jeugd bij datzelfde beeld. In de kunst heet het een Vanitas.
Alle ijdele genoegens zullen immers vergaan.
De oudere vrouw wijst op een ongelukkig voelen, niet op eigen benen meer kunnen of willen staan, of iets in jouzelf? Maar ook op rijpheid, want ze beseft haar over the top of the hill zijn.
Het is geen cocagne waar de gebraden duiven uit de lucht vallen.
Je probeert dan wel de stemming op te fleuren, maar het blijft een te roze sprookje.
De kinderen zijn op zich wel waakzaam en bekijken je kritisch in "hun" wereld.

Het is een beeld van het onbewuste. Vooral door dat vele water en de ongerepte natuur.
Een soort zielenlandschap.
Maar waar zijn de gevaren en de compensaties?
Als een droom te egosynthoon is, klopt er iets niet.

Misschien is de droom een compensatie voor een negatieve stemming in deze wereld?
Maar is dat niet zo, dan moet je echt leren landen.
Het strookt immers niet met de realiteit.

The never ending story is een modern sprookje. Maar ook daarin leeft de eeuwige strijd tussen goed en kwaad die ik in jouw droom totaal mis.
Geen reeks dromen in een post plaatsen.
Een oester maakt van haar probleem een parel
Sheherazade

Keer terug naar Dromen